.

Metode

* EVALUAREA PSIHOLOGICA

* INTERVENTIE PSIHOLOGICA

Ce fel de psihoterapie mi se potriveste?

,,Câți oameni sunt într-un singur om? Tot atâția câte stele sunt cuprinse într-o picătură de rouă sub cerul cel limpede al nopții.” M Eminescu

Drumul spre cunoașterea de sine nu este usor. In cautarea raspunsurilor la problemele existentiale, importante devin reusitele. Astfel calatoria insasi, trece intr-un plan secundar. 
Avand in vedere complexitatea fiintei umane, alegerea modului in care este parcurs drumul, este diversa. Poate fi acesta un motiv subtil al dezvoltarii unui număr mare de tipuri de psihoterapie:

Psihoterapia experientiala

Psihoterapia Experientiala este o metoda holistica, centrata pe analiza de simbol, dezvoltare personala si autoschimbare prin intermediul unor instrumente terapeutice de genul: exercitiu provocator, improvizatie si meditatie creatoare cu suport art-terapeutic si expresiv. Se utilizeaza puterea transformatoare a metaforei si a resemnificarii experientei traite, stimuland procesele de integrare si unificare.
Este o terapie individuala sau de grup, atat pentru adulti, cat si pentru copii si adolescenti. Psihoterapia experientiala poate fi aplicata atat individual cat si grupurilor ori cuplurilor.  Este de mentionat, faptul ca in cazul in care clientul este un copil, este necesar sa se lucreze si cu familia sa de origine (parinti sau alti apartinatori). Obiectivul este insotirea copilului in procesul constientizarii de sine, astfel creeindu-se bazele unei dezvoltari normale. Din aceasta perspectiva, dinamica sistemului familial este semnificativa.

Terapia Gestalt

Gestalt-terapia face parte din grupul psihoterapiilor experientiale de tip umanist, care crede ca oamenii se nasc cu resursele sau abilitatile de a fi intr-un contact satisfacator cu alti oameni si de a avea o viata multumitoare si creativa. Cu toate acestea, deseori in timpul copilariei si uneori mai tarziu, ceva intrerupe procesul si persoana se blocheaza in tipare si credinte rigide despre ea insasi. Gestalt-terapia intentioneaza sa exploreze si sa descopere modul in care acceste tipare continua sa functioneze si afecteaza in prezent viata persoanei.

Terapia analitica (jungiana)

Terapia analitica (jungiana) urmareste o schimbare in profunzime prin regasirea sensului interior si reconectarea la valorile si nevoile intrinseci ale fiintei umane. Este o terapie dinamica ce se axeaza pe individ, aducand in prim plan toate elementele valoroase ale acestuia, cat si pe cele care dau sens vietii. O a doua componenta a terapiei este analiza punctelor slabe, a vulnerabilitatii, a acelor atitudini si asteptari care nu ii permit persoanei sa se simta implinita.
Problemele psihologice sunt vazute ca un rezultat al conflictelor inconstiente, tocmai de aceea pishoterapeutul il acompaniaza pe pacient in procesul de transformare a materialului inconstient in material constient. Prin interpretarea viselor si a altor materiale, psihoterapeutul isi ajuta pacientii sa devina mult mai constienti de procesele inconstiente si, mai puternici individual.

Programarea neuro-lingvistica (NLP)

NLP poate fi definită ca „studiul structurii trăirilor subiective“, avand ca obiect de studiu descoperirea si modificarea structurilor („programelor“) care iau nastere din interactiunea complexă dintre creier/sistem nervos („neuro“), limbaj („lingvistic“) si mediul inconjurator. Demersul a fost îndreptat spre gasirea raspunsurilor la întrebarea cum anume functioneaza oamenii și mai putin la cea privitoare la cauza comportamentului uman. De aceea, orientarea acestei metode este pe solutie si pe proces. In esenta ei, NLP desemneaza o atitudine de curiozitate, pasiune și dedicare în studiul comportamentului uman și al modalităților de îmbunătățire al lui.

Terapia cognitiv – comportamentala

Ideea de baza in terapia cognitiv-comportamentala este ca: ceea ce gandesti si faci afecteaza modul in care te simti.
Terapia cognitiv-comportamentala este centrata pe prezent, asta inseamna ca lucreaza cu ganduri si emotii, aici si acum.
Terapia cognitiv-comportamentala incearca sa inteleaga o situatie privind-o din mai multe unghiuri:
-    Gandurile: “Ce-ti trecea prin minte?”
-    Emotiile: “Ce simteai?”
-    Comportamentele: “Ce ai facut? Cum ai reactionat?”
-    Senzatiile corporale: “Ce se intampla in corpul tau?”
Terapia cognitiv-comportamentala ne ajuta sa aflam ce ne tine “blocati” si sa facem schimbari in modul nostru de gandire si de actiune, pentru a ne simti mai bine.

,,Vrei să știi cine ești? Nu întreba! Acționează! Acțiunea te va delimita și defini.” Witold Gombrowicz

Psiholog Masterand in Psihodiagnoza, Psihoterapie Experientiala Unificatoare (PEU) Ilie Georgiana